• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Vill testa sänka ränta - nu eller om 6 mån?

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Hej,

Jag har ett samlingslån som jag tog snart ett halvår sen som nu är på 420 000 kr via ICA-banken med ränta 4,50%.

Jag skulle vilja testa att få bättre ränta via Lendo eller Advisa och sänka månadskostnaden lite pga. ska vara föräldraledig nu i 1,5 år, men funderar på lämplig tidpunkt. Första halvåret får jag föräldralön från jobbet som motsvarar månadskostnaden för lånet så klarar nuvarande kostnad lättare den perioden.

Jag har 0,35% i UC-betyg just nu (lite sämre än när jag tog lånet), men två FF av tre försvinner om ca två veckor. Den tredje FF:en försvinner i juni (Lendo). Inkomst hos UC är ca 610 kkr, vilken när deklarationen är klar nästa år kommer vara minst 50k lägre.

Under förutsättning att betyget blir bättre när dessa första två FF försvinner - hade ni sökt nu eller väntat ut den tredje FF:en?

Eventuellt kan jag betala ner lånet både nu eller till i juni så det blir 400 000 eller strax under som jag behöver söka och inte 420 000 om det kanske gör en skillnad på chansen att få bättre ränta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Jag skulle kört när 1 ff återstår
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Jag skulle kört när 1 ff återstår

Tack!

Betyget sjönk till 0,27 när en FF försvann, och sen till 0,23 när den andra försvann. Aldrig haft så lågt..!
Testade söka amorteringsfrihet på blanco-lånet men de sade nej (ICA-banken pga. att jag skaffat lånet under pågående pandemi (i juni)).
Så nu väntar jag för att se om det händer något ytterligare med betyget när den sista FF:en blir 6 mån gammal.

Tyvärr har livet jävlats med en massa oväntade utgifter på ca 40 000 sista veckorna så det där att betala ner under 400 tkr kommer inte gå =/.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Du kommer inte få lägre ränta på 420k. Hade funnits en chans om det var 400k, typ Forex 3.9 men jag är ganska säger på att du inte får lägre ränta på det beloppet. Även ifall du mot förmodan skulle få 3.5, vilket är få förunnat, så skulle månadskostnaden ändå inte bli så mycket lägre.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Du kommer inte få lägre ränta på 420k. Hade funnits en chans om det var 400k, typ Forex 3.9 men jag är ganska säger på att du inte får lägre ränta på det beloppet. Även ifall du mot förmodan skulle få 3.5, vilket är få förunnat, så skulle månadskostnaden ändå inte bli så mycket lägre.

Så kan det bli men jag verkligen inget att förlora på att försöka :) kommer ändå bara gå hemma och vänta ut att mina FF försvinner.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
När du fick Ica lånet, hur gjorde du då? Sökte du via Lendo?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Få ner räntan blir svårt om du inte är med i facket och använder några storbankernas medlemslån.

Men du vill ju få ner månadskostnaderna och det får du genom att ha en längre återbetalningstid.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Få ner räntan blir svårt om du inte är med i facket och använder några storbankernas medlemslån.

Men du vill ju få ner månadskostnaderna och det får du genom att ha en längre återbetalningstid.

Vad jag sett är räntan för medlemslån högre än detta? Vet inte om längre återbetalningstid går.. har 15 år nu.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Logiskt om du inte fick bättre erbjudande då så lär du inte få det nu om du går via låneförmedlare. Fick du något erbjudande av Sevenday då? Min erfarenhet är att de ger bra räntor om man går via dom direkt. Jag själv har under under 3,8%.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp